Saturday, March 22, 2008

ASB TAK ADA PENAMA?

Saya nak share pengalaman individu yang terpaksa melalui kesukaran disebabkan ASB tak ada penama di dalam suatu forum:

------------------------------------------------------------------------------------------Post at 12-2-2008 12:03 PM Profile Personal Space P.M. Buddy
betul ka ASB takdak penama???member aku yg jadi ejen Wasiat kata ASB tak dak penama in actual. what happen is bila kita meninggal Amanah Raya akan amik duit tu. Dah selesai semua perkara baru dia agih2kan kpd waris. and this process will take more than 2 years. dpt memang dpt, tapi waris kena tunggu lama sedangkan at that time mrk perlukan duit segera bila kita dah takdak di alam fana. saper-saper boleh confirm??? makasihhh.Post at 12-2-2008 12:22 PM

Profile Personal Space P.M. Buddy
aku pun tak de letak penama..takde kotPost at 12-2-2008 02:15 PM

Profile Personal Space P.M. Buddysaya berpengalaman uruskan ASB arwah ayah saya....pengalaman saya dulu (tatau la kalo sekarang dh berubah kan):- kalo simpanan 5000 ke bawah, boleh dikeluarkan oleh waris seperti biasa kat PNB.- kalo 5000 ke atas pulak, susah skit..kene ada surat kuasa utk kuarkan simpanan tuh. surat kuasa ni bole didapati dari: * pejabat tanah. kalo ada tanah pusaka atas nama arwah boleh bicara kuasa skali ngan ASB tu...yuran die pun tak banyak sgt. tak sampai rm50. mase time bicara kuasa tu, seorang pentadbir tanah akan jadi org tengah dan berbincang ngan waris2 camner nak bahagikan harta arwah. kalo pewaris2 arwah tak buat hal, maknanya boleh diselesaikan dalam masa setahun atau maybe shorter. tapi kalo pewaris2 arwah tak setuju, mungkin kes akan dibawa ke Mahkamah Syariah yg sememangnya diketahui sgt lembab dan kosnya akan bertambah la sbb kene lantik peguam. *

AMANAH RAYA - yg ni cas pentadbiran mahal. dulu time saya die mintak 10% dr nilai harta tu. tp bagi saya, dari segi efficient mmg Amanah Raya lagi efficient sbb diorang akan lantik peguam utk uruskan la.Okey sekarang pengalaman saya uruskan ASB arwah saya:- arwah ayah saya meninggal dunia pada 2003. Oleh sebab kami ni sangat naif masa tuh, kami apply utk bicara kuasa kat pejabat tanah dan bicarakan sekali dengan van dan tanah pusaka arwah ayah. Bile tiba time bicara kuasa, keluarga belah arwah ayah saya tak setuju dengan cara pembahagian harta arwah. bagi mereka, sepatutnye harta arwah ayah saya mesti dibahagikan dua: antara family saya yg ade 7 org dgn mak sedara saya yg tinggal sorang.- oleh kerana bicara kuasa tu tak berjaya, mak saya bawa kes tu ke mahkamah syariah utk settlekan + tuntut harta sepencarian (yg sepatutnye tak perlu sbb arwah ayah saya bercerai mati pun).

mak saya terpaksa lantik peguam which the cost is about rm8000++. kat mahkamah syariah ni hampir amik mase 4 tahun, sbb hakim die tu asyik tangguh kes je dan perangai mak sedara saya yg tanak mengalah ngan kitorang...- yg van pulak kami terpaksa guna org insurans utk tukarkan nama...kira undertable gak la...- akhirnya dapat la settlekan kes tu kat mahkamah syariah. selepas itu kami terpaksa apply balik kat pejabat tanah utk bicara kuasa lagi sekali. kali ini mak sedara saya tu tak dtg utk bicara kuasa. so kami dapat settlekan bicara kuasa tu dengan seadil2nye...- akhirnya tahun ni baru mak saya dapat surat bicara kuasa tu.mak saya dh apply utk kuarkan simpanan arwah ayah saya kat PNB dan insya Allah dalam bulan depan kami dh settlekan ASB tu. utk adik2 saya yg umur bawah 18 tahun, amanah raya akan pegang amaun utk mereka sampai la umur mereka 18 tahun (yg ni tak dikenekan bayaran sbb amanah raya jd tukang pegang duit je. bole kuar time2 seperti hari raya ngan awal tahun.

pengajarannye baik buat wasiat sebelum meninggal. supaya tak timbul hal2 camni.sekian pengalaman saya.[ Last edited by alpine84 at 12-2-2008 02:19 PM ]

-------------------------------------------------------------------------------------------

Actually Amanah raya tak charge banyak. Less than 4%. Lagi tinggi harta , percent lagi kurang. Dan Kos Amanah Raya is the cheapest ever.

No comments: